جلسه‌ای برای بررسی عملکرد موسسه انستیتو پاستور ایران با حضور مقامات دیوان محاسبات و مدیران این موسسه برگزار شد. در این نشست، مشکلات موجود در تولید واکسن و ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت خیرین مورد بحث قرار گرفت.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موسسه انستیتو پاستور ایران در دیوان محاسبات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در یک جلسه مهم که با هدف بررسی عملکرد موسسه انستیتو پاستور ایران برگزار شد، مقامات دیوان محاسبات کشور و مدیران این موسسه به تبادل نظر درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن پرداختند. این جلسه با حضور داود محمدی، دادستان دیوان محاسبات و معاونین فنی و حسابرسی این نهاد، برگزار شد.

داود محمدی در این جلسه با تأکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پیشبرد پروژه‌های درمانی، تصریح کرد که موسسه انستیتو پاستور باید به عنوان یک نهاد کلیدی در ارتقای سلامت و بهداشت در کشور و منطقه شناخته شود. وی خواستار نقش‌آفرینی مؤثر این موسسه در بازار سلامت و رقابت سالم با بخش خصوصی شد.

کیومرث داودی، معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، به سابقه ۱۰۴ ساله انستیتو پاستور اشاره کرد و گفت که این موسسه باید به عنوان یکی از برترین نهادها در ارتقای سلامت شناخته شود. او همچنین از تأخیر چند ساله در تولید واکسن‌های «روتا ویروس» و «پنوموکوک» ابراز نگرانی کرد و خواستار تدبیر فوری برای رفع مشکلات موجود شد.

محسن برزوزاده، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی دیوان محاسبات، بر اهمیت آموزش نیروهای متخصص و استفاده از دانش انباشته در حوزه بهداشت تأکید کرد. وی در این راستا، سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا تاکنون نیازسنجی بهداشتی از جامعه ایرانی انجام شده است؟ او به خطرات ناشی از عدم توجه به رقابت‌پذیری بین‌المللی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

رحیم سروری، رئیس موسسه انستیتو پاستور ایران، با قدردانی از دیوان محاسبات، دستاوردهای انستیتو را مطرح کرد. او از تولید ۵۰ نوع واکسن و کنترل ۹ اپیدمی در کشور به عنوان افتخارات این موسسه یاد کرد و اعلام کرد که برای نخستین بار، موسسه پاستور موفق به صادرات واکسن به کشورهای دیگر شده است.

سروری همچنین به نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت در تولید واکسن اشاره کرد و بیان داشت که میانگین زمان تولید واکسن در دنیا بین ۸ تا ۱۰ سال است، در حالی که میانگین عمر مدیریت روسای انستیتو پاستور ایران پس از انقلاب کمتر از ۳ سال بوده است.

در ادامه، مواردی از جمله عدم مصرف سود ناشی از رسوب اعتبارات تولید واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس و عدم رعایت بند «ح» از تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۲، که به انتقال کلیه حساب‌ها به بانک مرکزی مربوط می‌شود، از جمله موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

این جلسه به‌عنوان یک فرصت برای تبادل نظر و همکاری بین موسسه انستیتو پاستور و دیوان محاسبات به منظور بهبود عملکرد و رفع چالش‌ها تلقی شد و تأکید شد که اقدامات سریع و مؤثر در این زمینه ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha